Piątek, 2 Października 2020

Imieniny: Teofila, Dionizego, Slawomira

Na antenie

Kontakt

12 630 64 54

off@radiokrakow.pl

J. Zunz "Hibiscus"

0

A
A
A

W tych niepewnych czasach wielu z nas dobrowolnie lub pod przymusem musiało poddać się izolacji. To czas, który może być źródłem frustracji, ale może też skłaniać do zajrzenia w głąb siebie i sprawdzenia, czy da się tam coś naprawić. A może pod wpływem narastającego stresu niektóre rzeczy same wypłyną na powierzchnię, czy nam się to podoba, czy nie? Jedno jest pewne - nikt z nas nie wyjdzie z tej zawieruchy taki sam, jak przedtem, bo i świat, gdy w końcu zacznie się znowu kręcić, będzie już zupełnie inny. Czy lepszy - to zależy tylko od nas. To główne przesłanie płyty "Hibiscus" autorstwa Loreny Quintanilla, meksykańskiej kompozytorki i wokalistki, połowy duetu "Lorelle Meets the Obsolete". Na swojej drugiej solowej płycie Lorena przepracowuje pre-pandemiczną traumę, wewnętrzny kryzys rozgrywający się na tle zewnętrznego. Jak twierdzi, muzyka na tej płycie została napisana podczas długich, bezsennych nocy, pełnych obezwładniających uczuć i myśli. Brzmi znajomo? Klaustrofobiczna, transowa elektronika miesza się z tu industrialnym hałasem, dark ambientowymi pejzażami i - chyba przede wszystkim - echem bardzo specyficznej muzyki filmowej, dobrze znanej miłośnikom kina gatunkowego. Najbliższe skojarzenia, to mroczne piękno morderczych ballad, które dla Davida Lyncha wymyślił Angelo Badalamenti, oraz psychodeliczne, groteskowe melodie nawiedzonych pozytywek, które znamy z twórczości Dario Argento, czy takich filmów, jak japoński "Dom"  (1977) i czechosłowacki "Waleria i tydzień cudów" (1970). Oniryczne, podszyte niepokojem utwory wywołują poczucie dezorientacji, ale jednocześnie wskazują drogę do pozytywnego zakończenia. "Chciałam, by moje piosenki były wszystkim tym, czym ja nie mogłam być w tym czasie. Żeby były silne i odważne". Ten album to instrukcja, jak wyrwać światło z uścisku ciemności. Warto po niego sięgnąć, bo to bezcenna umiejętność, nie tylko w dzisiejszych czasach.