Czwartek, 19 Października 2017

Imieniny: Ziemowita, Jana, Pawla

Na antenie

Kontakt

12 630 64 54

off@radiokrakow.pl

Patchlab 2017

0

A
A
A
"Sztuka danych i sztuczna inteligencja" - to tegoroczny motyw wiodący festiwalu Patchlab, który odbędzie się między 24-29 października.

Kim jesteśmy

Festiwal sztuki cyfrowej Patchlab łączy interdyscyplinarną twórczość cyfrową tworzoną na pograniczu sztuki, nowych technologii, kreatywnego programowania. Skierowany jest do osób, które są świadome zmian otaczającego nas świata i mają odwagę podejmować tematy dotyczące najbliższej przyszłości. Jest to jeden z nielicznych festiwali w Polsce, który prezentuje potencjał kreacyjny nowych mediów, technologii, programowania, czy wirtualnej rzeczywistości.

Sztuka danych i sztuczna inteligencja

To tegoroczny motyw wiodący festiwalu. Zaprezentujemy twórczość opartą o niecodzienny materiał – potężne zasoby danych, które mają coraz większy wpływ na społeczeństwo i nasze życie. Pozostawiamy ślad i historię w urządzeniach cyfrowych, a inteligentne systemy robią to automatycznie bez naszej zgody. Wraz z ich rosnącą liczbą i rolą, pojawiły się nowe możliwości rozwoju sztucznej inteligencji - zupełnie nowego poziomu bytu, niosącego zarówno mnóstwo nadziei, jak i obaw.

34 artystów z Polski, Europy i Azji

Prace tegorocznej edycji będą prezentowane w Małopolskim Ogrodzie Sztuki i Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki. To 14 instalacji artystów mediów elektronicznych z Polski, Niemiec, Austrii, Węgier, Francji, Turcji, Grecji, Cypru, Włoch, Belgii, Danii, Portugalii, Iranu, Hongkongu, Japonii i Tajwanu.

Nowe pokolenie artystów działających w dziedzinie mediów elektronicznych szuka innowacyjnych środków do wyświetlania lub przekształcania danych w dzieło sztuki. Dzięki cyfrowym narzędziom dane stały się budulcem wyszukanych form artystycznych i podstawą do etycznych rozważań. Pokazywane w tym roku prace będą twórczym komentarzem zarówno do ich kreatywnego wykorzystania jak i niebezpieczeństwa, jakie niesie ich wykorzystanie jako narzędzia kontroli. 

W przestrzeniach Małopolskiego Ogrodu Sztuki i Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki  będzie można zobaczyć m.in. wyjątkową instalację Reading Plan, Lien-Cheng Wang, prezentowaną w tym roku na Ars Electronica, podejmującą temat kontroli przez aparat państwowy treści czytanych i przyswajanych przez uczniów w szkołach w Tajwanie.

Pracę austriackiej grupy Technopolitics stworzoną przez artystów, teoretyków, kuratorów, naukowców i dziennikarzy, którzy wspólnie opracowują innowacyjne projekty na przecięciu sztuki, badań, nauki i edukacji; cyfrowe lustro, które analizując wyraz twarzy wyświetli myśli patrzących w nie osób jako tweety, które uosabiają emocje, których właśnie doświadczają.

Grupa XCEED z Hong Kongu, obecna na tegorocznym Biennale WRO, zaprezentuje instalację generującą pejzaże audiowizualne na podstawie danych o promieniowaniu pobieranych na żywo z Safecast.org (globalnej sieci czujników służącej do gromadzenia i dzielenia pomiarów promieniowania) odnosząc się krytycznie do katastrofy w Czernobylu oraz Elektrowni Atomowej Fukushima.

Do specjalnego projektu, który zawsze jest wyjątkowym wydarzeniem festiwalu został w tym roku zaproszony Michał Jacaszek - ceniony polski artysta dźwiękowy, producent muzyczny, autor eksperymentalnej muzyki elektroakustycznej i filmowej. Projekt zostanie przygotowany wspólnie z tureckim studiem artystycznym NOHlab, laureatem wielu nagród festiwali sztuk audiowizualnych.

W piątkowy wieczór na dużej scenie MOS zobaczymy 4 performance’y audiowizualne, m.in. projekt RadianceScapeLive, oparty o dane promieniowania w Fukushimie i Czarnobylu oraz kooperację duńsko-francuskiego duetu LYM podejmującą temat eksploracji miejskiego świata, w którym ludzkość zmaga się mrocznymi mikro-maszynami.

Kulminacją festiwalu będzie występ Anthony Rothera w klubie Szpitalna 1 – niemieckiego kompozytora i producenta, uznawanego za najważniejszego kontynuatora grupy Kraftwerk. Od ponad dwudziestu lat wytycza kierunki, w którym podąża scena techno. Na słynne live acty Anthonego Rothera ściągają tłumy fanów. Stawia on zawsze na nieosiągalną dla innych jakość. Wychował na swojej muzyce całe pokolenie współczesnych djów i producentów.
Podczas nocy zamykającej festiwal Anthony Rother zagra ADJ set (Artistic DJ set), unikalny występ, oparty tylko o własne produkcje, których nie wydaje komercyjnie. Rother zaledwie raz na rok wypuszcza mix i udostępnia go na darmo słuchaczom. To wszystko sprawia, że każdy jego występ jest jeszcze bardziej wyjątkowy i niepowtarzalny.

Festiwalowi towarzyszyć będą warsztaty pt. "(Nie)bezpieczne dane w sieci. Jak tracimy kontrolę nad naszymi cyfrowymi śladami?" oraz „Graj w PureData” – warsztaty programowania muzyki i interakcji dla młodzieży zorganizowane we współpracy z Fundacją CoderDojo, których sponsorem jest T-Mobile.

O festiwalu

Festiwal Patchlab należy do międzynarodowej platformy AVnode (avnode.org), która zrzesza artystów i organizatorów wydarzeń prezentujących współczesną sztukę audiowizualną, wspieraną przez unijny program Kreatywna Europa.

„Od początku istnienia festiwalu (2012 r.) poruszamy tematy aktualnie nurtujące nas w obliczu tak szybko zmieniającego się świata, w którym żyjemy, czasem niewygodne, ale zawsze istotne z punktu widzenia współczesnego człowieka żyjącego w erze cyfrowej. Wykorzystują oni technologie znane nam na co dzień, które w sposób mniej lub bardziej bezpośredni towarzyszą nam cały czas. Artyści przekładają je na język sztuki, a ich prace, performance’y, instalacje, live-acty są bardzo często komentarzem do aktualnych wydarzeń, wieloznaczności świata, w którym żyjemy tu i teraz. Podobnie jak festiwal Patchlab - w centrum ich zainteresowań jest człowiek z całym bagażem doświadczeń, przeżyć, możliwości, w korelacji jakie daje współczesna technologia.” mówi Dyrektor Artystyczna festiwalu Patchlab, Elwira Wojtunik.


Patchlab 2017 "Sztuka danych i sztuczna inteligencja"
24-29 października
Zapraszamy!


Pełny program festiwalu na stronie
: patchlab.pl
Bilety dostępne przez Going.


Materiał prasowy.

Liczba komentarzy: 0