Wtorek, 21 Sierpnia 2018

Imieniny: Joanny, Kazimiery, Piusa

Na antenie

Kontakt

12 630 64 54

off@radiokrakow.pl

Wystawa Nagrody Fundacji Vordemberge-Gildewart

0

A
A
A
O Nagrodzie Fundacji Vordemberge-Gildewart 2018 opowiedział nam Mateusz Grymek - koordynator wystawy. Wyjaśnił, że celem Fundacji Vordemberge-Gildewart – współorganizatora wystawy – jest wspieranie artystów wizualnych, którzy nie ukończyli 35 lat. Instytucja ta działa nieprzerwanie od 1981 roku. Za każdym razem zaprasza kuratora z jednego państwa europejskiego, w którym zostanie przeprowadzony konkurs. W tym roku wybór padł na Polskę.

Wystawa Nagrody Fundacji Vordemberge-Gildewart 2018. Diana Lelonek, Center for Living Things, 2016 - 2018, instalacja, 100 x 120 x 80 cm, courtesy D. Lelonek

Wśród wielu utalentowanych artystów do grona najlepszych zakwalifikowano 16 osób. O zarekomendowanie kandydatów MOCAK poprosił takie instytucje jak: Galeria Arsenał w Białymstoku, Galeria Bielska BWA, Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu, Gdańska Galeria Miejska, BWA Katowice, Bunkier Sztuki w Krakowie, Galeria Labirynt w Lublinie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Galeria Arsenał w Poznaniu, Trafostacja Sztuki w Szczecinie, BWA Tarnów, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, BWA Wrocław, Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu i BWA Zielona Góra.

Wystawa Nagrody Fundacji Vordemberge-Gildewart 2018. Diana Lelonek, Center for Living Things, 2016 - 2018, instalacja, 100 x 120 x 80 cm, courtesy D. Lelonek

Mimo że każda praca ujęła nas czymś innym, największym zaskoczeniem okazała się instalacja zwyciężczyni, Diany Lelonek. Dlaczego? Bo nadal żyje. Składają się na nią nie tylko sztuczne obiekty, ale też rośliny łączone z nimi na zasadzie ekosystemu.  Chociaż jest zamknięta w muzeum, ma swój własny system nawadniający, dzięki czemu każdy jej żywy element może rosnąć. Jury doceniło pomysł i wykonanie, przyznając artystce główną nagrodę - około 151 tysięcy złotych.

Wystawa Nagrody Fundacji Vordemberge-Gildewart 2018, Marcin Cholewa, "Osłupienie"

W pełni zasłużone wyróżnienie otrzymał Maciej Cholewa za “Osłupienie”. Wydawać by się mogło, że na jego video nic się nie dzieje. Jednak po zagłębieniu się w opis i dalszą część filmu odbiorca kontrontuje się z doświadczeniem mieszkańców małego miasta, którzy przenoszą się do większych ośrodków. Artysta przypomina, że przeszłość towarzyszy nam przez całe życie.

Wszystkie szesnaście prac można nawiązuje do spraw i problemów, z którymi zmaga się współczesny człowiek. Bardzo spodobał nam się cykl video
Małgorzaty Goliszewskiej, w którym artystka szuka sposobu na szczęśliwy związek. Poprzez krótkie filmiki z ukrytej kamery i rozmowy ze starszymi mężczyznami próbuje poznać przepis na znalezienie drugiej połowy. Rezultat jej poszukiwań na portalach randkowych możemy zobaczyć w drugiej części pracy. Choćby z tego powodu warto udać się do MOCAK-u.

Prace finalistów ciężko ze sobą porównywać zarówno pod względem tematyki jak i formy. To dobra okazja, żeby zapoznać się z twórczością młodego pokolenia.

„Każdy odbiorca, niezależnie od wieku, może w niej znaleźć coś interesującego. Ekspozycja nie stawia widzom ograniczeń” – podsumowuje Mateusz Grymek.

 

Autorkami tekstu i zdjęć są:
Ewelina Bajorek, Kinga Wnęk

Liczba komentarzy: 0